Hakkımızda

Dört senelik bir lisans programı olan Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümü, mezunlarına temel bir bilimsel eğitim fırsatı sunarken aynı zamanda Türk-Alman kökenli veya uluslararası firma ve kurumlarda meslek sahibi olma imkânı sağlamaktadır.
Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümü 2016’da faaliyete geçen ve 2020-21 öğretim yılında ilk mezunlarını vermiş olan genç ve dinamik bir bölümdür. Kendi alanında, global ve uluslararası yapısı en yoğun olan bölümlerden birisi olan Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümünde okuyan öğrenciler hem kültür hem de iletişim bilimleri alanında temel mesleki bilgileri edinme olanağı yakalarken, program kapsamında bu iki disiplin, ortak konular ve yarıyıl ana konuları ekseninde birbiriyle ilişkili hale getirilir.
Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümü, İletişim Bilimlerini kültürel bağlamda ele alan disiplinler arası bir yaklaşıma sahiptir. Disiplinler arası yaklaşım artık günümüzün kompleks sistemler dünyasında, neredeyse her konunun geleceğini belirlemektedir. Bu amaçla, Bölümün müfredatı ve akademik yaklaşımı çok boyutlu ve çok yönlü bir yapıya sahiptir. Öğrenciler edindikleri bilgileri Türk-Alman Üniversitesi’nin öğrenim konseptine uygun projeler ve uygulama dersleri aracılığıyla derinleştirir ve bu bilgilerden pratik alanda faydalanır. Bu bağlamda sunulan imkânlardan birisi yapılan stajların projeler ile ilişkili olarak yapılabilmesidir. Bölümdeki derslerin yaklaşık olarak üçte biri Almanca olarak verilmektedir. 
Kültürlerarası yönüyle, güçlü bir rekabetçi yapıya sahip bir müfredata ve akademik kadroya sahip olan Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümü, uluslararası akademik camiadan ve işletmelerden oluşan, güçlü bir uluslararası paydaş yapısına sahiptir. Öte yandan, Türk ve Alman akademik geleneklerinin güçlü bir sentezine sahip olan bölümün bu özellikleri kendisini akademik yönden öğretim, araştırma ve sosyal faaliyetler açısından farklılaştırmaktadır. Bunun doğal sonucu, öğrenciler için çok güçlü bir istihdam edilebilirlik ve paydaşlarımız olan tüm kuruluşlar için inovasyon demektir. 
Bölümün temel bilimsel konsepti, öğrencilere -seçilen bilimsel sorun alanları ve farklı teorik bakış açıları üzerinden- kültürel bağlamlar konusunda düşünme ve iletişim kurabilme temel becerisi kazandırmak üzerine kuruludur. Programın odak noktasında, kültürel varlıkların birbirini karşılıklı olarak etkileyen değişim, dönüşüm ve etkileşim süreçleri ile çağdaş medya dünyasının -özellikle yeni medya alanındaki- yüksek dinamik karakteri yer alır. Bu iki taraflı dinamiğin bilimsel olarak hakkını verebilmek için, kültür ve medya tarihiyle kültürel bilginin uzun vadeli aktarımı konularında, köklü bir eğitim verilmek zorundadır. Bu konsept, aynı zamanda bölümün içerdiği iki alanın neden birlikte sunulduğu sorusunun da cevabı niteliğindedir.
Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümü, mezunlarına hem Türkiye hem de Almanya’da iletişimle alakalı çeşitli mesleklerde kendi işlerini kurabilecek bir donanım edinme imkânı sağlar. Bir "Türk-Alman" üniversitesi olarak TAÜ’nün hususi karakterine uygun biçimde öğrenciler, öğrenimlerinin bir kısmını burslu yaz okulu olarak Almanya’daki partner üniversitelerden birinde ya da -istenildiği takdirde- Erasmus değişim programı çerçevesinde Almanya’da tamamlayabilirler. İmkân bulunması durumunda, Almanya’da staj imkanları da seçenekler arasındadır. Bölüm aynı zamanda iki ülkedeki yüksek lisans programlarında alınması düşünülen eğitimler için bir temel teşkil etmektedir. Bununla birlikte Uluslararası İletişim ve Medya Araştırmaları, Kültürlerarası Yönetim ve Yabancı Dil olarak Almanca Öğretimi olmak üzere lisansüstü programlarla Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümü, hem kendi mezunlarına hem de Türkiye’nin önde gelen üniversitelerinin yüksek profilli mezunlarına, güçlü ve rekabetçi bir akademik kariyer olanağı vermektedir. 
Bölümün amacı –Türkiye ve Almanya’daki yüksek lisans programlarında alınacak eğitim dışında- Türk-Alman ve dolayısıyla uluslararası ölçekteki firmaların yönetiminde ve resmî kurumların üst makamlarında görev alabilecek mesleki yeterlilik kazandırmaktır. Almanya’da bulunan Türk firmaları ya da Türkiye’de bulunan Alman şirketleri ile her iki ülkenin bakanlıkları, dernekleri ve kültür enstitüleri bu çerçeveye dâhildir. Öğrenciler, gazete, dergi, televizyon, radyo gibi konvansiyonel medya endüstrilerinde istihdam edilebileceği gibi yeni medya endüstrisi ve pazarlama iletişimi kapsamına giren reklam ajansları, halkla ilişkiler ajansları veya dijital ajanslarda da istihdam edilebilirler. Bunların yanı sıra, müze, sanat galerileri, prodüksiyon şirketleri, tiyatrolar, performans sanatları işletmeleri, turizm endüstrisi bölümün istihdam hedefleri kapsamına girmektedir. 

Kültür ve İletişim Bilimleri Bölümü'nün yürütülmesinden, Türkiye tarafında Türk-Alman Üniversitesi, Kültür ve Sosyal Bilimler Fakültesi, Kültür ve İletişim Bilimleri Bölüm Başkanı Doç. Dr. Süreyya İLKILIÇ, Almanya tarafında Passau Üniversitesi, Prof. Dr. Alexander WERTH, sorumludur.